کد مطلب:315726 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:272

مشورت امیرالمؤمنین با عقیل چه معنایی دارد؟
محقق نامدار مرحوم مقرم بعد از نقل جریان مشورت امیرالمؤمنین علیه السلام با برادرش عقیل در ارتباط با ازدواج و خواستگاری این موضوع را مورد مناقشه قرار داده است به این بیان كه عقیده شیعه آن است كه امامان معصوم علیهم السلام در همه ابعاد از دیگران اعلم هستند و علم سایر مردم در برابر علم آنان چیزی به شمار نمی آید، و یكی از علوم متداول آن روزگار علم نسب شناسی بود چگونه می توان قبول نمود كه حضرت علی علیه السلام برای آشنایی با قبایل شجاع عرب از عقیل كمك بگیرد كسی كه - حسب بعضی



[ صفحه 32]



روایات - از شمار مورچه ها و نر و ماده آنها آگاهی دارد چه نیازی به علم عقیل دارد؟

پس از طرح این مناقشه و پرسش، به پاسخ پرداخته است و چكیده سخن وی این است:

امامان معصوم علیهم السلام در زندگی خویش و معاشرت با مردم از علم واقعی خود استفاده نمی نمودند بلكه مانند دیگران با افراد معاشرت می كردند روی مصالح و حكمت هایی كه خود بر آن آگاهند. روش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز چنین بوده است. بنابراین ممكن است امیرالمؤمنین علیه السلام از جهت مصلحتی با عقیل مشورت نموده باشد. [1] .

سخن پیرامون فضایل ام البنین علیهاالسلام فراوان است.

مرحوم مقرم می نویسد:

ام البنین از بانوان بافضیلت بود و نسبت به اهل بیت علیهم السلام معرفت و شناخت كامل داشت و به آنان اخلاص می ورزید و با تمام وجودش به ایشان محبت و علاقه داشت و نزد اهل بیت علیهم السلام جایگاه و منزلتی والا و مكانی رفیع داشت.

وقتی كه زینب كبری علیهاالسلام از مسافرت كربلا و كوفه و شام به مدینه برگشت به زیارت وی رفت و شهادت چهار فرزندش را به او تسلیت گفت و روزهای عید به دیدن وی تشریف می برد.

در مقام معرفت به اهل بیت و بصیرت وی به حق آنان و فضیلت وی نقل شده: وقتی به همسری امیرالمؤمنین علیه السلام مفتخر گردید و به خانه ی حضرت شرفیاب شد امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بیمار بودند حضرت ام البنین همانند مادری مهربان با سخنان دلنشین و برخورد شایان توجه به پرستاری آنان پرداخت و پیوسته با آنان به همان روش رفتار می نمود. [2] .


[1] العباس عليه السلام، ص 4 - 8.

[2] همان، ص 72 و 73.